studentene imponerte med dm jobber

Imponerende DM-er fra studentene på Fagskolen Kristiania

Studentene gjorde det vanskelig å kåre vinnere av årets DM-brief fra Tante Randi, og det lover godt for fremtiden til førsteårsstudentene.

Gruppebilde av 15 studenter

Også denne våren fikk studentene på Fagskolen Kristiania brief, denne gangen fra Tante Randi, og etter intens jobbing var de spente og klare for å presentere DM-løsningene sine. Både Bring og Tante Randi Reklamebyrå, representert med kreatør Zakarias Nadir‚ var til stede under presentasjonen og i juryen for å kåre årets vinnere.

Alle studentene fikk muligheten til å levere DM løsninger etter brief fra Visma Consulting og Oslo Bysykkel, hvor sistnevnte hadde et årsabonnement i premiepotten. Målet var å oppmuntre befolkningen i storbyen til å benytte seg av tilbudet, og for Visma Consulting var målet å oppmuntre brukere mot overgangen til et nytt lønnssystem.

Førstekvinner ut ble en vinner

Første team ut var duoen Torunn og Marika, som presenterte vinnerbidraget til briefen fra Visma Consulting.  Et grundig innsiktsarbeid la grunnlaget til ideen: «Papir fra fortiden». DM-en spilte på det tidligere manuelle arbeidet og ulempene det medførte – altså et potensielt papirkaos for lønnsansvarlige. Selv om målgruppen kanskje vegrer seg for å gi slipp på det gamle, kan kvitterings– og papirkaos fra fortiden understreke en av fordelene av en papirløs fremtid i skyen.

Bilde2

Vinneren hadde et veldig godt innsiktsarbeid for å treffe målgruppen på et overordnet og strategisk nivå. Den treffer på målgruppens største «pain points» og viser på en konkret måte hvordan det nye systemet løser dette – en DM målgruppen vil elske å hate.

Zakarias Nadir, Tante Randi Reklamebyrå

Over sperregrensen

Helge og Atosa leverte vinnerbidraget til briefen for Oslo Bysykkel. De hadde gjort grundig innsiktsarbeid, og fant ut at mange brukere av elsparkesykkel irriterte seg over sperregrensen på fart. Med bysykkel finnes ingen sperregrense, og de som ikke er fremmed for fart er de som ofte sykler strekningen Bygdøy-Bjørvika – populært kalt Tour de Finance. Til deres irritasjon brukes samme strekning av badeglad ungdom på sommerhalvåret og det inspirerte til sykkeltrøyer som DM, inspirert av Tour de France. Ved hjelp av kjøredata kan Oslo deles inn i grupper – og sykkellag – hvor ett antall er mottakere av en klatretrøye, fartstrøye, en trøye for unge og lovende eller til slutt den velkjente gule ledertrøya.

Bilde5

Vinneren hadde gjort et veldig godt håndverk, tekstarbeid og skissearbeid. Løsningen klarer å bruke data fra brukerne på en god måte, og hadde blitt lagt merke til i bybildet. Dette er gjennomførbart og kan både skaleres ned eller opp til en større kampanje.

Zakarias Nadir, Tante Randi Reklamebyrå

Gruppen hadde også en DM-løsning for Visma Consulting, og en minnebok og avskjed med det gamle rett i postkassen. Målet var å gjøre narr av det alvorlige ved å lage nettopp det, og skulle være et håndholdt museum med tidligere oppdateringer gjennom årene – og som faktisk har gått bra.

Bilde6

Lekende lett og svette

Trioen Charlotte, Lene og Camilla gikk for begge briefene, og DM-en for Oslo Bysykkel ville minne målgruppen på hvor gøy det kan være å sykle, selv om man kanskje blir litt svett i oppoverbakkene. For innsikten tilsa at flere gutter enn jenter hadde abonnement, og en hindring ofte var estetiske årsaker. Løsningen ble derfor: Litt svett. Dette for å vise at litt svette ikke er farlig, og med tilhørende pads som forhindrer nettopp pads.

Bilde3

Løsningen for Visma Consulting var «lekende lett». DM-en skulle vise at den nye løsningen til Visma er enklere enn målgruppen kanskje frykter, og ville vise det i praksis med et lekende lett brettspill.

Bilde4

Få et smil på veien

For å minne brukere av Oslo Bysykkel om å ha det gøy på veien presenterte gruppen bestående av Karen, Ingeborg og Emilie løsningen: «Få et smil på veien». DM-en var inspirert av oppmerksomheten personlige bilskilt har fått, og ville bruke innsikt fra kjøredata til brukere av bysykler. En utvalgt gruppe skulle få tilsendt personlige sykkelskilt basert på egne sykkelruter, og målgruppen skulle også få muligheten til å sende og bestille egne skilt.

Bilde7

Trioen hadde også laget en DM til Briefen fra Visma. Basert på innsikt om at målgruppen så på selskapet som litt upersonlig, ville de skape en mer personlig relasjon via postkassen og samtidig vise hvor enkelt det nye lønnssystemet er. Det ble verdens enkleste oppskrift inspirert av enkle kokkeleringsalternativer og en kaffekopp som skifter farge i møte med væske. For når ting koker over kan det virke mer komplisert enn det faktisk er.

Bilde8

Virtuelle sommerkvelder

Studentene Ida, Snorre og Son ville gjenskape filmfølelsen i postkassen, og målgruppen skulle få tilsendt VR-briller med en tilhørende QR-kode. For å minne storbyen hvor gøy det kan være på veien med Oslo Bysykkel ville spille på sansene og gjenskape frihetsfølelsen på sykkelen i sola, og under kveldskjøring med vind i håret. De ble til løsningen: «Ditt neste sommerminne».

Bilde9

DM-en deres for Visma Consulting var også visuell, og ville bruke klassikeren Viewmaster. Fylt med minner og en personlig hilsen ville de øke motivasjonen mot den nye lønnsløsningen med litt humor og kjærlighet.

Bilde10

Sist, men ikke minst

Sist ut var trioen Tuva, Mia og Renas, og de gikk all-Outlaw. For å minne målgruppen om å ha det gøy på veien var deres løsning inspirert av det mange tenker på som ekte bikere, og da MC-gjenger. Basert på brukerdata fra Oslo Bysykkel ville byen deles inn i konkurrerende gjenger, og et utvalg ville få tilsendt et helt eget «starter-biker-kit». Ord kan bli fattige, så vi foreslår å heller snurre film.

Teksten «IKKE GLEM Å HA DET GØY» i hvit skrift på svart bakgrunn

3X imponert jury

Juryen bestående av Tante Randi og Bring sparte ikke på lovordene etter presentasjonene og annonseringen av vinnerlagene, som altså ble «Over sperregrensen» for Oslo Bysykkel og «Papir fra fortiden» for Visma Consulting.

Vi er mektig imponert over hva studentene har fått til i løpet av kort tid, og ikke minst all kreativiteten. Alle er verdige vinnere, og det er definitivt masse som ville blitt lagt merke til i postkassen.

Børre Jensen og Gunn Anita Bendixsen, Bring

Kreatør fra Tante Randi, Zakarias Nadir stilte solo til dagens presentasjon, men makkeren Glenn Bøhler Haugen har også deltatt på veiledning av studentene underveis. Nadir stiller seg bak Bring sine tilbakemeldinger.

Jeg ble veldig imponert over alle bidrag. Alle teamene leverte kreative og unike løsninger, så det var veldig vanskelig å velge vinnere.

Zakarias Nadir, Tante Randi Reklamebyrå

Fagansvarlig ved Fagskolen Kristiana, Aranya Rusli, er også veldig fornøyd med hva studentene leverte og ikke minst samarbeidet med Bring og Tante Randi.

Studentene har lært masse på kort tid, og det er målet vårt å være tett på bransjen. Tre år på rad blir jo en tradisjon, så derfor håper vi på et nytt samarbeid neste år.

Aranya Rusli, Fagansvarlig for Reklame og merkekommunikasjon ved Fagskolen Kristiania

Etter fjorårets og årets suksess blir det nok et nytt samarbeid i 2023 – i tradisjonens tro.

Bilde11