Gøyale DM-ideer fra studentene

For femte året på rad har vi samarbeidet med Fagskolen Kristiania, hvor vi lar studentene få prøve seg på DM. Og årets briefer, de var det SiO og Los & Co som stod for.

– Det har vært utrolig gøy å jobbe med DM – alt fra idemyldring til å faktisk lage en prototype. Jeg kunne lett holdt på med dette i flere uker, forteller Fanny Ho, student ved Fagskolen Kristiania.

Fredag 4. april var det en spent gjeng som ankom Bring sine lokaler. Studentene hadde delt seg inn i to grupper som representerte hvert sitt byrå – Storken og JA TAKK.

Med seg hadde de flere kreasjoner, blant annet en pappeske med gaffateip og hull i, gigantiske plakater og en ketchupflaske. To uker tidligere hadde de fått, ikke bare to, men hele tre briefer. En fra SiO og to fra Los & Co.

Studentens svar på kondomspørsmålet

Det første som skulle presenteres var studentbyråenes svar på SiO sin brief. De hadde utfordret studentene på å lage en DM som skulle få flere i alderen 18-35 til å bruke kondom.

Fra bok til pokal

Under første presentasjon kunne juryen rette blikket mot en bok, eller rettere sagt, pensumbok – Liggepensum. DM-en skulle deles ut til studenter og var av studenter for studenter. Et oppgjør med dårlig seksualundervisning som skulle spille på leserens språk.

JA TAKK sin ide gikk ut på å stemme frem gutten som var dårligst til å bruke kondom. Deretter ville det bli sendt ut en vandrepokal til alle med samme navn som taperen.

Hvordan få flere til å bruke Studentapakka?

Det neste som skulle presenteres var DM-ideer for Los & Co sin kunde OneCall. Her ønsket Los & Co at studentene skulle lage en DM som fikk flere til å benytte seg av studentpakka – et mobilabonnement for studenter.

Dårlig økonomi og vanskeligheter for å binde seg

Er det egentlig studentene som skal betale? Kanskje ikke?

Ideen til Storken var å sende studenter et sett med gigantiske tekstplakater. Med disse skulle de spille på medlidenheten til foreldrene og få dem til å kjøpe Studentpakka for dem.

JA TAKK ville sende et par med ullsokker. Riktignok var ikke disse laget med tanke på kulda, men en annen form for kalde føtter. Studenter liker ikke å binde seg til ting – verken kjærligheten, jobb eller abonnementer. Derfor valgte JA TAKK å legge vekt på at Studentpakka ikke hadde bindingstid.

Derfor velger vi ikke First Price

De siste DM-ideene som skulle presenteres var for First Price, som var den andre kunden Los & Co hadde plukket ut. Briefen var enkel: Få folk til å kjøpe flere First Price produkter.

En kamp mot Matsnobberi

Kvalitet, har ikke First Price det? Ifølge lydopptakene som Storken spilte av var folk skeptiske. Fra funnene til JA TAKK kom det også frem at folk var flaue over å kjøpe First Price, og at de ikke ønsket å ha det fremme.

Storken hadde bestemt seg for å la folk spise sine egne ord. Dette gjennom en puttekasse. Her skulle mottakerne kunne se at alle gulrøtter fikk plass, og var de samme, selv om de kom fra First Price.

JA TAKK skapte kamuflasjeemballasje. Ideen var å sende ut en DM med forkledningsmateriell som folk kunne bruke over sine opprinnelige First Price produkter.

Hvem ble årets vinnere?

Etter å ha hørt på alle presentasjonene, var det tid for juryen å kåre en vinner for hver av briefene. Det var ikke lett, og juryen måtte diskutere opptil flere ganger før de til slutt kunne si seg enige.

– Du merker at de har hatt det gøy, du kan se det på det de har presentert, forteller Nico Wahl fra SiO.

Og sieren? Den gikk til Liggepenum, Kalde Føtter og Kamuflasjeemballasje.

Juryen fortalte at det var flere av ideene de gjerne ville jobbe videre med. De kunne også legge til at det gjennomgående var et ekstremt høyt nivå på tekst fra studentene.

Aranya Pascale Rusli, underviser ved Fagskolen Kristiania, kan fortelle at hun er utrolig takknemlig for dette samarbeidet, som knytter Bring, bransjen og studentene sammen.

– DM som kommunikasjonsflate gir studentene nye perspektiver og tvinger dem til å jobbe kreativt på andre måter.

Hun kan også legge til at det var spesielt hyggelig at juryen presiserte at studentenes overskudd var synlig i løsningene.