Høsten 2020 ønsket IKEA å starte sin historiefortelling om hvordan de skulle nå sitt store mål frem til 2030, som er å bli 100% sirkulære og klimapositive.
For folk flest er det ikke så lett å ha et optimistisk syn på fremtiden, når nyhetsbildet hele tiden minner oss på hvor dårlig det står til med kloden vår. Så i stedet for å bare snakke om hvor bra IKEA skulle se ut i fremtiden, valgte vi å snakke om noe vi alle trenger mer enn noen gang: Optimisme.
Caroline Riis og Eirik Sørensen, kreativt team i TRY
Vi laget derfor HALVFULLT – et nytt glass som skal minne oss alle på å se utfordringer i riktig lys – enten du er en fattig student, bonuspappa, statsminister eller en 77 år gammel møbelprodusent, forteller Caroline.
Fremfor å snakke kun om de store målene så fikk vi aksept for å lage et konkret produkt (glasset) og bygget kampanjen rundt. Hvor mange starter ikke dagen med et IKEA-glass, så hva er ikke bedre enn å starte med et HALVFULLT glass fremfor et halvtomt?
Gjennomføringen
HALVFULLT sto i midten av en stor integrert kampanje hvor vi kunne snakke om alt fra de små utfordringene i hverdagen til de store ute i verden.
Kampanjen som ble starten på IKEAs reise mot de langsiktige målene, gikk i flere kanaler. Det ble laget ulike filmer hvor glasset gikk igjen og hadde en sentral rolle. Det samme elementet fikk en sentral plass også i printannonser, på sosiale medier, in store og selvfølgelig som DM.
Glasset ble sendt til ulike samarbeidspartnere som Naturvernforbundet og Røde Kors. I tillegg blir det brukt internt i IKEA i ulike sammenhenger. I en periode var også glasset mulig å kjøpe på IKEAs varehus.
Caroline Riis og Eirik Sørensen
Om resultatene
Halvfullt var startskuddet på IKEAs overordnede strategi - Velkommen 2030. Målet var kort fortalt å lansere bærekrafttanken til IKEA. Halvfullt gikk etter hvert over til kampanjen "Trash Collection" og satsningen har gradvis resultert i et svært godt salg av brukte møbler hos IKEA. Det er nå også mulig å få tilsendt gratis reservedeler til IKEAs møbler i posten.
Glassene vil fortsette å være et element i ulike satsninger videre.
I en verden hvor alt skjer i sosiale medier og er digitalt, er det deilig å lage ideer som du kan ta og føle på. Vi tror folk setter pris på DM mer enn noen gang.
Caroline Riis og Eirik Sørensen, TRY