Slik ruster du nettbutikken for tøffere tider

Slik ruster du nettbutikken for tøffere tider 

Bransjeorganisasjonene melder om en utfordrende tid for varehandelen fremover. Og da Hekta på tur merket sviktende salg, la de en plan og snudde skuta. Dette er deres 5 tips for trangere tider.

Rune Kjeldsen og tre medarbeidere samlet utenfor kontor- og lagerbygget til Hekta på Tur.
Publisert 01.11.2022 Sist oppdatert 08.12.2022

Nordmenns handlevaner er i endring – økte priser på strøm, drivstoff, mat og renter gjør at de fleste lommebøker er blitt slankere den siste tiden. 

Det gjør at mange bremser forbruket sitt der de kan. En fersk undersøkelse som Bring har gjort blant nordiske forbrukere, viser at over 60 prosent planlegger å redusere innkjøpene sine framover. Det er særlig i kategoriene klær og møbler at mange nå kutter ned. 

Må tilpasse seg en ny hverdag

Funnene fra Bring Research er i tråd med trenden NHO nå opplever. 

– Vi ser at økte renter, høy prisstigning og vridning av kjøp fra varer til tjenester etter pandemien gjør at vi kjøper mindre varer, og særlig av det vi ikke må ha, oppsummerer Knut Erik Rekdal, analyseansvarlig i NHO Service og Handel. 

Det gjør at bransjene som selger helt nødvendige varer, for eksempel mat, vil klare seg bedre i tiden framover. Aktører som selger kapitalvarer, som elektronikk, møbler, reiser og oppussingsprodukter, kommer til å få et mer utfordrende år, spår Rekdal.  

– Da blir det avgjørende for varehandelen å tilpasse seg den nye hverdagen, både når det gjelder produktene du tilbyr, og når det gjelder god butikkdrift. For når kostnadene stiger og volumet faller, blir det også mer krevende for butikkenes bunnlinje, fastslår han. 

«Bloddopet» på koronaeffekten

Hekta på tur, som selger turutstyr på nett, merket at markedet hardnet til allerede i januar. Kontrasten til de eventyrlige netthandelsårene under pandemien, ble dermed stor. 

– Vi var bloddopet på koronaeffekten, og var blitt vant til at alt gikk av seg selv. I begynnelsen ble vi litt handlingslammet, og brukte noen måneder på å furte, forteller Rune Kjeldsen, daglig leder i Hekta på tur.

– Så bestemte vi oss for å trøkke til, og laget en plan for å få opp aktivitetsnivået. 

Det har gitt solide resultater for familiebedriften med 13 ansatte: I tredje kvartal hadde de en økning i omsetningen på 18 prosent, sammenliknet med fjoråret. 

Rune Kjeldsen i blå skjorte på lageret til Hekta på tur.
Furteperioden er over, sier Rune Kjeldsen, daglig leder i Hekta på tur. Nå har vi en plan og er godt rustet for tiden som kommer.

– Jeg tror små virksomheter som oss har en fordel nå. Vi kan omstille oss raskere og være mer på hugget – og det er en mulighet vil skal gripe. På en eller annen fandenivoldsk måte gleder vi oss til de neste to årene, selv om vi vet at de blir tøffe, sier Kjeldsen, og legger til: 

– Jeg er helt sikker på at vi kommer styrket ut av dette, og at vi kommer til å stå igjen med en mye bedre organisasjon. 

Dette er Hekta på turs beste tips for vanskelige tider: 

1. Selg aktuelle varer 

Når folk dropper produkter som de ikke har et konkret behov for, er det desto viktigere å treffe forbrukeren med aktuelle varer. 

– En stor fare er at du prøver å selge «jordbæra du har». Er det ikke glatt, selger vi ikke brodder. Noen virksomheter innfører innkjøpsstopp i trangere tider – men da kan du like godt legge ned. Å slutte å selge varer som kunden etterspør, er å sage av greinen du sitter på, mener Kjeldsen. 

At folk ikke kjøper varer som de ikke egentlig trenger, er samtidig en trend han ønsker velkomme, og som han tror er kommet for å bli. 

– Skal vi ha en klode i framtiden, kan du ikke kjøpe en skalljakke hvert år. Stadig flere blir bevisste på å kjøpe kvalitet, og å vedlikeholde og reparere produktene. 

2. Ikke spar på markedsbudsjettet

Du kan spare på alt mulig annet, men når kampen om kundene er stor, må du synes i markedet, understreker Kjeldsen – som selv øker markedsbudsjettet med 20 prosent neste år. 

– I tillegg sparer kanskje konkurrentene på markedsbudsjettet, slik at du får enda mer igjen for pengene, påpeker han. 

Han trekker også fram SEO – søkemotoroptimalisering – som viktig å sette av ressurser til.

– Alle som driver nettbutikk, må ta jobben med SEO alvorlig, og jobbe med å være synlig og søkbar. «Den beste plassen å gjemme et lik er på side to i Google-søket." smiler han. 

Lagermerdarbeider kjører på gul tralle mellom hyller på lageret til Hekta på tur.
Bli med daglig leder i Hekta på tur, Rune Kjeldsen, inn på lageret og hør han fortelle hvilke grep bedriften har tatt for å ruste seg for tøffere tider.

3. Gi kunden verdifullt innhold i sosiale medier 

Å være til stede i sosiale medier er viktig, men det holder ikke kun å pushe produkter, poengterer Kjeldsen. 

– Du må gi mottakeren noe av verdi, og hele tiden tenke over hvorfor noen skal gidde å se på det du poster. Det kan eksempelvis være at de blir underholdt, at de drømmer seg bort, eller blir opplyst om noe relevant. 

Hekta på tur deler blant annet «torsdagstips» i sine kanaler. De har også lansert «Hekta på tur-akademiet», hvor de gir leserne nyttige fagråd om hvordan man velger riktig turutstyr. 

Lær mer om hvordan nettbutikken din kan lykkes i sosiale medier her.

4. Ha jevnlige tilbud 

Når folks lommebøker er slunkne, er gode tilbud desto viktigere. 

– Ikke vent på Black Friday – ha jevnlige kampanjer, råder Kjeldsen. 

Da er det avgjørende å finne ut hvilke varer det er viktig å være konkurransedyktige på, og å sette ned prisen på akkurat dem, ikke på alle de andre. 

– Når det gjelder kapitalvarer, tror jeg det er smart å markedsføre produktene som ikke koster så mye. Ikke markedsfør TV-en til 20000 kroner, bruk heller tiden på den til 5000, eksemplifiserer han. 

5. Ikke glem sortimentsutvikling

Selv om tidene er tøffe, må du ikke glemme å søke etter nye, spennende varer. Jo mer du utvider sortimentet ditt, desto større blir også totalmarkedet, minner Kjeldsen om. 
I november i fjor lanserte de Hekta på jakt, som har vært en vellykket satsing. 

– Her er 80 prosent av varene Hekta på tur-varer, men vi har tatt bort produktene som ikke er relevante for en jeger, og lagt til nye jakt-produkter, forteller Kjeldsen. 

Han liker å sammenlikne markedet med en fotballbane. 

– Dersom bedriften min er en A4-side på den banen, har jeg fortsatt mye å ta av, også hvis den banen blir mindre. Jeg kan også gjøre fotballbanen større ved å utvide sortimentet. 

Få flere tips til hvordan nettbutikken din kan vokse her.

Stadig bedre kundeopplevelse

Hekta på tur holder til på nabotomta til Posten og Brings terminal i Stokke, og har hatt et godt kundeforhold siden 1988. 

– Bring er løsningsorienterte, lytter og har en høyere kvalitet enn konkurrentene, sier Kjeldsen.

De har blant annet fått på plass en ekspresslevering for Østlandet, som mange kunder lar seg begeistre av: For bestillinger gjort før kl. 11, kommer pakken på døra med Bring Ekspress samme kveld. 

– At vi hele tiden streber etter å gi kundene en enda bedre opplevelse, er helt nødvendig for å lykkes, konstaterer han.

Trenger du hjelp til å forbedre kundeopplevelsen?

Vi kan hjelpe deg med å optimalisere viktige funksjoner i nettbutikken, som frakt- og leveringsvilkår. Med hjelp av våre integrasjonsløsninger kan du gi dine kunder de leveringsvalgene de ønsker når de skal handle hos deg.