Halvparten av oss handlet på Black Friday

Nordmenns Black Friday-vaner – foretrekker nettbutikker

Black Friday er en av de viktigste salgsperiodene for norske nettbutikker. Det er på nett de fleste av oss foretrekker å gjøre årets beste kupp. Og vi planlegger hva vi skal handle. I denne artikkelen får du innsikter om norske forbrukervaner samt tips til å forberede nettbutikken din for Black Friday 2024.

Man henter pakke på hentested i kjøpesenter.

Foretrekker Black Friday-handling i nettbutikker

Ifølge en undersøkelse fra Bring Research i desember 2021, benyttet nær halvparten av befolkningen i Skandinavia seg av tilbudene i den populære salgsperioden.

Undersøkelsen peker også på en annen klar trend: Vi foretrekker utvilsomt å handle i nettbutikker. I Norge svarer 52 prosent av de spurte at de kun handlet på nett på Black Friday. Til sammenligning svarer 22 prosent at de kun handlet i fysiske butikker, mens 25 prosent gjorde begge deler.

Black Friday-kjøpene er planlagte

Samme undersøkelse viser at forbrukeren i stor grad selv oppsøkte nettbutikkene for å lete etter gode tilbud – og ikke minst: Kjøpene vi gjorde var planlagte. I Norge svarer 65 prosent av de som deltok i undersøkelsen at mesteparten av det de handlet var produkter de planla å kjøpe, og at de dermed jaktet gode tilbud i forkant av Black Week. 

Også i nabolandene våre ser vi den samme trenden – i Sverige svarte 71 prosent at de hadde planlagt kjøpene sine, og i Danmark svarte 60 prosent det samme.

Men ligg ikke på latsiden selv om kundene dine gjør en stor innsats i forkant av Black Friday. Du gjør veldig lurt i å bruke flere kanaler, som sosiale medier og nyhetsbrev for å nå ut potensielle kunder. Undersøkelsen viser nemlig at, i tillegg til aktivt å lete etter gode kjøp, ble nordmenn eksponert for medlemstilbud og nyhetsbrev, eller brukte Google og prissammenligningssider på nett.

Handler Black Friday-gaver til andre

Undersøkelsen viser også at den store salgsdagen fører til endringer i kjøpsmønsteret vårt. Istedenfor å handle til oss selv og familien, er vi i større grad på jakt etter gaver til andre. Mønstret synes spesielt godt i Norge og Danmark, der langt flere handlet gaver på tilbud i 2021, sammenlignet med tidligere år.

I Norge oppga 65 prosent av de spurte at de hadde handlet gaver i 2021. Til sammenligning svarte 51 prosent ja til det samme to år tidligere. Også i Danmark synes den samme utviklingen: 71 prosent av våre danske naboer gjorde gaveinnkjøp under Black Friday i fjor.

Fordel med flere leveringsløsninger

Black Friday, økt netthandel og stadig større omsetning, fører potensielt til litt forsinkelser i leveransene. Litt lenger leveringstid gir imidlertid ingen misnøye blant forbrukerne, viser undersøkelsen fra Bring Research. I Norge rapporterte 80 prosent at de var fornøyde med leveringen av det de kjøpte på Black Friday, til tross for at 25 prosent mente leveringen hadde tatt et par dager lenger enn normalt.

Mesteparten av de handlende benyttet seg av muligheten til å hente bestillingen på et utleveringssted. I tillegg har mange fått pakken levert hjem, enten i postkassen eller på døren. Noen har også benyttet seg av muligheten til å hente bestillingen i nettbutikkens fysiske butikk. Et bredt utvalg leveringsalternativer kan dermed være lurt å tilby kundene dine.

Black Friday 2024: Tre tips til netthandlere

Her følger noen gode og enkle råd for å ruste nettbutikken din for Black Friday:

1. Skap oppmerksomhet

Et godt råd til deg som driver nettbutikk er å være tidlig ute med god og taktisk kommunikasjon. På den måten sikrer du at kundene blir oppmerksomme på butikkens tilbud under Black Friday. Før selve dagen kan det derfor være lurt å skape blest rundt produktene du skal ha på tilbud. Vekk gjerne kjøpsinteressen i god tid før salgsdagen, slik at kundene kan planlegge kjøpet sitt hos deg.

2. Tilpass budskapet til målgruppen

Som nettbutikk gjør du lurt i å kjenne målgruppen din, slik at du kan tilpasse budskapet ditt. Husk at målgruppen kanskje er på jakt etter gaver til andre, og at de da ikke nødvendigvis treffes av samme budskap som en som handler til seg selv.

Husk også at dersom du prøver å nå alle, treffer du sannsynligvis få eller ingen. Avklar derfor hvem du snakker til, og hva du ønsker å formidle i de ulike kanalene.

3. Tilby flere leveringsalternativer

Som nettbutikk gjør du lurt i å tilby en variasjon av leveringsalternativer, som for eksempel ekspresslevering, hjemlevering og levering til pakkeboks. Kunden din liker nemlig å velge blant flere leveringsmuligheter. Bruk i tillegg god informasjonsflyt underveis, fra at bestillingen pakkes og frem til den er levert. Hvis du samtidig tilbyr gode bytte- og returordninger, viser du at du tar kunden på alvor.

Optimaliser nettbutikken din for Black Friday 2024

Aldri før har forbrukere handlet så mye på Black Friday som nå. Data fra Bring Research hjelper deg å ta informerte valg for å kunne øke salgene på årets Black Friday. 

Les om flere innsikter fra Black Friday og netthandel.

Del artikkel