Bli kjent med juryen som skal kåre Årets nettbutikk
Nå er juryarbeidet i gang for å finne de beste nettbutikkene i Norge i 2024. Det er en grundig prosess, og kriterier skal gjennomgås. Her kan du bli bedre kjent med fagpersonene som sitter i årets Netthandelsjury.
Stian Andersen
Head of B2C Strategy, E-handel og Logistikk, Posten Bring AS
Stian er årets juryleder! Han er utdannet innenfor logistikk, og har de siste tre årene jobbet med netthandelstjenestene til Posten Bring. Han har erfaring fra områder som forretningsutvikling, M&A og analyse, og har i dag ansvaret for Posten Bring sin Nordiske B2C-portefølje med hovedvekt på strategi og forvaltning. Stian liker å være tett på kundene og følge utviklingen i markedet, og brenner for fornøyde nettbutikker og gode kundeopplevelser.
Vikki Nathalie Walle-Hansen
Manager, Bekk.
Vikki Nathalie Walle-Hansen er strateg og analytiker med innretning mot trendanalyse og innovasjon. Innsikt og trendanalyse hennes lidenskap, og hun er opptatt av å forstå og formidle engasjerende scenarioer og analyser som kan brukes på tvers av bransjer og kategorier. Hun er også spesialisert innenfor unges digitale vaner, og hvordan dagens digitale merkevarer må styres for å nå denne målgruppen.
I dag jobber Vikki med forretnings- og merkevarestrategi for nasjonale og internasjonale bedrifter. Hennes erfaring er bred, fra å jobbe i 10 år med kundesentriske initativer for større, internasjonale bedrifter, til å jobbe for oppstartsbedrifter innen financial technology i San Francisco.
Monica Solberg
Head of Experimentation | Schibsted Nordic Marketplaces, Finn
Som Head of Experimentation jobber Monica til daglig med metoder og rammeverk for å skalere digital vekst basert på brukerundersøkelser, digital analyse, eksperimenter og a/b-testing. Et fagområde som omtales som CRO - Conversion Rate Optimization, eller på godt norsk, konverteringsoptimalisering.
Monica har en lidenskap for digital adferdspsykologi og hvordan vi lar oss overbevise eller ikke i møte med det digitale landskapet. Hun sitter også med som rådgiver i ulike styrehjelpsgrupper.
Ingvild Moen
Rådgiver | gründer av Resonate
Ingvild er den perfekte blandingen av strateg og praktiker. Med bakgrunn som lærer og med erfaring fra arbeid med sosiale medier og digital kommunikasjon, har hun blitt en suksess som foredragsholder, strategisk rådgiver, leder av workshops og innholdsleverandør i sosiale og digitale kanaler.
Ingvild er tidligere kåret til Årets Sosiale Medier-personlighet, og har vært topp 3 i ANFOs kåring av "Årets beste foredragsholder". Hun er med i flere juryer, og har vært jurymedlem for Netthandelsprisene siden 2016.
Stian M Larsen
Partner i Ignite Capital
Stian har lang fartstid innen netthandel, i ulike lederroller, som medgründer og som eier. Etter flere år i rollen som CMO i Komplett Group, ble han i 2009, medgründer i friluftsbutikken Fjellsport. I dag er han Partner i oppkjøpsfondet Ignite Capital, som investerer i og utvikler nordiske e-handelsselskap i vekst. I tillegg til sin kjærlighet overfor Leeds United, er Stian over normalt glad i nettbutikker som «yter det lille ekstra» overfor sine kunder!
Torkel Johannessen
CEO i Pearl Convert
Torkel er daglig leder i Pearl Convert, en av Nordens største leverandører og driftspartnere innen digital handel. Bedriften har utviklet og drifter ca 40 store norske netthandelsløsninger. Han har mer enn 20 års digital erfaring fra både inn- og utland, og har hatt lederroller i blant annet match.com, Yahoo! og Egmont.
De siste tolv årene har han jobbet bredt innen digital handel med ansvar for både å bygge opp og lede nettbutikker, levere tjenester til netthandelsselskaper, samt inneha styre- og eierroller. I Pearl Convert er ansvaret hans å ivareta at kundene virkelig lykkes med sine satsninger på netthandel. Torkel er med i juryen for tredje året på rad og er spesielt opptatt av gode kundereiser, gjennomtenkt brukeropplevelse og optimale driftsprosesser.
Roy-André Tollefsen
Head of eCommerce, Flow Solutions
Roy-André har de siste 15 årene ledet implementeringen av et hundretalls netthandelsløsninger i alle størrelser gjennom Trollweb Solutions, som Visma kjøpte i 2017. Han leder i dag netthandel-satsingen i Flow Solutions, der de leverer profesjonelle nettbutikker på den tyske Shopware-plattformen, i tillegg å bygge egen POS handelsplattform optimalisert for butikkjeder. Roy-André er i tillegg frittstående teknologi-rådgiver for en rekke selskaper, samt sitter i flere utvalg og styrer.
Kjersti Tunheim Pedersen
Ansvarlig Bring Research, Bring
Kjersti var juryleder for Netthandelsprisene 2023, men er i år med som jurykoordinator. Hun har jobbet med netthandel i Posten Bring AS de siste 15 årene. Hun er ansvarlig for Bring Research, Posten og Bring sine skandinaviske forbrukerundersøkelser knyttet til handel av fysiske varer på nett. Hun har spesielt fokus og interesse for forbrukerens kjøpsopplevelse gjennom hele kjøpet knyttet til levering, retur og bærekraft.
Slik jobber juryen
Nominasjonskampanjen sender et stort antall unike nettbutikker inn i konkurransen. Disse siles ut fra de generelle konkurransevilkårene. De handler bl.a. om at nettbutikken må være registrert i VOEC, og selge fysiske produkter til privatpersoner. Etter silingen tar juryen seg an de gjenstående nettbutikkene (ca. 200) for en nærmere vurdering.
Juryen vurderer nettbutikkene ut fra fire hovedkriterier:
- Kundeopplevelse
- Operasjonell drift
- Innovasjon
- Markedsføring
Når antallet butikker er innsnevret går juryen inn i en enda tøffere siling som gjøres gjennom testkjøp. Testkjøpene gjennomføres i peak, og i tillegg til selve kjøpsprosessen, testes også kundeservice og returhåndtering. Når tre finalister i hver kategori gjenstår (omsetning over 500 mill., mellom 50–500 mill. og under 50 mill), skal de foran juryen svare på en rad definerte spørsmål. Deretter velger juryen ut en vinner fra hver kategori som blir Årets Nettbutikk 2023. Vinnerne presenteres i februar 2024.
Flere artikler om netthandelsprisene
Bli med på jurymøte
Lurer du på hva som skal til for å vinne Netthandelsprisene? Få de beste tipsene fra juryen.
Råd fra juryen
Juryen har samlet sine beste råd til deg og din nettbutikk. Øk dine sjanser til å vinne neste år gjennom å implementere disse enkle, men effektive punktene.
Vinneren av årets nettbutikk 2023
I februar ble vinneren av Netthandelsprisen kåret under Posten Brings prisutdeling på Sentralen i Oslo.