Netthandelsjuryen 2024

Dette er medlemmene i årets jury for Netthandelsprisene

Bli kjent med juryen som skal kåre Årets nettbutikk

Nå er juryarbeidet i gang for å finne de beste nettbutikkene i Norge i 2024. Det er en grundig prosess, og kriterier skal gjennomgås. Her kan du bli bedre kjent med fagpersonene som sitter i årets Netthandelsjury.

Stian Andersen

Head of B2C Strategy, E-handel og Logistikk, Posten Bring AS

Stian er årets juryleder! Han er utdannet innenfor logistikk, og har de siste tre årene jobbet med netthandelstjenestene til Posten Bring. Han har erfaring fra områder som forretningsutvikling, M&A og analyse, og har i dag ansvaret for Posten Bring sin Nordiske B2C-portefølje med hovedvekt på strategi og forvaltning. Stian liker å være tett på kundene og følge utviklingen i markedet, og brenner for fornøyde nettbutikker og gode kundeopplevelser.

Stian Andersen er juryleder
Stian Andersen, juryleder

 

Vikki Nathalie Walle-Hansen

Manager, Bekk.

Vikki Nathalie Walle-Hansen er strateg og analytiker med innretning mot trendanalyse og innovasjon. Innsikt og trendanalyse hennes lidenskap, og hun er opptatt av å forstå og formidle engasjerende scenarioer og analyser som kan brukes på tvers av bransjer og kategorier. Hun er også spesialisert innenfor unges digitale vaner, og hvordan dagens digitale merkevarer må styres for å nå denne målgruppen.

I dag jobber Vikki med forretnings- og merkevarestrategi for nasjonale og internasjonale bedrifter. Hennes erfaring er bred, fra å jobbe i 10 år med kundesentriske initativer for større, internasjonale bedrifter, til å jobbe for oppstartsbedrifter innen financial technology i San Francisco.

Vikki jurymedlem
Vikki, jurymedlem

 

Monica Solberg

Head of Experimentation | Schibsted Nordic Marketplaces, Finn

Som Head of Experimentation jobber Monica til daglig med metoder og rammeverk for å skalere digital vekst basert på brukerundersøkelser, digital analyse, eksperimenter og a/b-testing. Et fagområde som omtales som CRO - Conversion Rate Optimization, eller på godt norsk, konverteringsoptimalisering.

Monica har en lidenskap for digital adferdspsykologi og hvordan vi lar oss overbevise eller ikke i møte med det digitale landskapet. Hun sitter også med som rådgiver i ulike styrehjelpsgrupper.

Monica Solberg jurymedlem
Monica Solberg, jurymedlem

 

Ingvild Moen

Rådgiver | gründer av Resonate

Ingvild er den perfekte blandingen av strateg og praktiker. Med bakgrunn som lærer og med erfaring fra arbeid med sosiale medier og digital kommunikasjon, har hun blitt en suksess som foredragsholder, strategisk rådgiver, leder av workshops og innholdsleverandør i sosiale og digitale kanaler.

Ingvild er tidligere kåret til Årets Sosiale Medier-personlighet, og har vært topp 3 i ANFOs kåring av "Årets beste foredragsholder". Hun er med i flere juryer, og har vært jurymedlem for Netthandelsprisene siden 2016.

Ingvild Moen jurymedlem
Ingvild Moen, jurymedlem

 

Stian M Larsen

Partner i Ignite Capital

Stian har lang fartstid innen netthandel, i ulike lederroller, som medgründer og som eier. Etter flere år i rollen som CMO i Komplett Group, ble han i 2009, medgründer i friluftsbutikken Fjellsport. I dag er han Partner i oppkjøpsfondet Ignite Capital, som investerer i og utvikler nordiske e-handelsselskap i vekst. I tillegg til sin kjærlighet overfor Leeds United, er Stian over normalt glad i nettbutikker som «yter det lille ekstra» overfor sine kunder!

Stian Larsen jurymedlem
Stian Larsen, jurymedlem

 

Torkel Johannessen

CEO i Pearl Convert

Torkel er daglig leder i Pearl Convert, en av Nordens største leverandører og driftspartnere innen digital handel. Bedriften har utviklet og drifter ca 40 store norske netthandelsløsninger. Han har mer enn 20 års digital erfaring fra både inn- og utland, og har hatt lederroller i blant annet match.com, Yahoo! og Egmont. 

De siste tolv årene har han jobbet bredt innen digital handel med ansvar for både å bygge opp og lede nettbutikker, levere tjenester til netthandelsselskaper, samt inneha styre- og eierroller. I Pearl Convert er ansvaret hans å ivareta at kundene virkelig lykkes med sine satsninger på netthandel. Torkel er med i juryen for tredje året på rad og er spesielt opptatt av gode kundereiser, gjennomtenkt brukeropplevelse og optimale driftsprosesser.

Torkel Johannessen jurymedlem
Torkel Johannessen, jurymedlem

 

Roy-André Tollefsen

Head of eCommerce, Flow Solutions

Roy-André har de siste 15 årene ledet implementeringen av et hundretalls netthandelsløsninger i alle størrelser gjennom Trollweb Solutions, som Visma kjøpte i 2017. Han leder i dag netthandel-satsingen i Flow Solutions, der de leverer profesjonelle nettbutikker på den tyske Shopware-plattformen, i tillegg å bygge egen POS handelsplattform optimalisert for butikkjeder. Roy-André er i tillegg frittstående teknologi-rådgiver for en rekke selskaper, samt sitter i flere utvalg og styrer.

Roy-Andre Tollefsen jurymedlem
Roy-André Tollefsen, jurymedlem

 

Kjersti Tunheim Pedersen

Ansvarlig Bring Research, Bring

Kjersti var juryleder for Netthandelsprisene 2023, men er i år med som jurykoordinator. Hun har jobbet med netthandel i Posten Bring AS de siste 15 årene. Hun er ansvarlig for Bring Research, Posten og Bring sine skandinaviske forbrukerundersøkelser knyttet til handel av fysiske varer på nett. Hun har spesielt fokus og interesse for forbrukerens kjøpsopplevelse gjennom hele kjøpet knyttet til levering, retur og bærekraft.

Kjersti Pedersen jurykoordinator
Kjersti Pedersen, jurykoordinator

 

Snapshots av juryen i arbeid. Nærbilde av pc med rubrikk på dokument: Årets netbutikk 2021. Juryen ser på når juryleder skriver på tavlen. Nærbilde av en hånd som skriver på whiteboard tavle.
Juryens vanskeligste oppgaver ligger i den mer kvalitative bedømmingen av de gjenstående nettbutikkene.

 

Slik jobber juryen

Nominasjonskampanjen sender et stort antall unike nettbutikker inn i konkurransen. Disse siles ut fra de generelle konkurransevilkårene. De handler bl.a. om at nettbutikken må være registrert i VOEC, og selge fysiske produkter til privatpersoner. Etter silingen tar juryen seg an de gjenstående nettbutikkene (ca. 200) for en nærmere vurdering.

Juryen vurderer nettbutikkene  ut fra fire hovedkriterier:

  • Kundeopplevelse
  • Operasjonell drift
  • Innovasjon
  • Markedsføring

Når antallet butikker er innsnevret går juryen inn i en enda tøffere siling som gjøres gjennom testkjøp. Testkjøpene gjennomføres i peak, og i tillegg til selve kjøpsprosessen, testes også kundeservice og returhåndtering. Når tre finalister i hver kategori gjenstår (omsetning over 500 mill., mellom 50–500 mill. og under 50 mill), skal de foran juryen svare på en rad definerte spørsmål. Deretter velger juryen ut en vinner fra hver kategori som blir Årets Nettbutikk 2023. Vinnerne presenteres i februar 2024.