Slik lykkes du som nettbutikkgründer

Slik lykkes du som nettbutikkgründer

Ideen er viktig – men utholdenheten din er det viktigste. Dette er suksessgründer Arnulf Refsnes’ beste tips til deg som vil starte nettbutikk.

Kvinne pakker nettordre på sitt lager.

Mange nordmenn går med en gründer i magen. Tanken på å utvikle en god idé, være sin egen sjef, ha en spennende arbeidshverdag – og forhåpentligvis få lønn for strevet, virker forlokkende på flere av oss. Én som vet mye om hva som skal til for å lykkes med drømmen, er Arnulf Refsnes, som har grunnlagt og ledet flere bedrifter.

Opphauset gründerbilde

Han tror imidlertid at mange lar seg lokke av et noe glorifisert bilde av gründermiljøet.

– Å være en del av et kult miljø bør ikke være motivasjonen for å bli gründer. Selv har jeg vært for opptatt med å drive bedrift til å være en del av noe startup-miljø, men du kan helt sikkert få noen nyttige kontakter gjennom det, smiler han.

Mannen som flere kjenner som fotomodell, værmelder og kiter, har også bakgrunn som offshoreingeniør og finansanalytiker – og har ikke minst grunnlagt flere bedrifter. Under koronaen startet han sammen med kona, den profilerte treneren Annema Refsnes, Norges største nettbaserte treningsstudio: Naardic. Han leder også gasellebedriften Agilis, som leverer softwareutvikling og webtjenester.

I tillegg sitter Refsnes i juryen til Netthandelsprisene, som er i full gang med å vurdere hvem som skal få tittelen Årets beste nettbutikk.

Gründer Arnulf Refsnes sitter ved et møtebord under jurymøte for Netthandelsprisene. Han har en bærbar PC foran seg og ser til siden.
I netthandelsjuryen blir det mange diskusjoner for å finne Norges beste nettbutikker.

6 tips for å lykkes med gründersatsingen

Refsnes har disse rådene til gryende og ferske nettbutikkgründere: 

1. Vær forberedt på vanskelige perioder – og hold ut

At en gründerdrøm er avhengig av en god idé, er noe de fleste tar for gitt. Refsnes mener imidlertid at det holder med en idé som er «grei nok». 

– Det er en haug med gode ideer der ute, og det er egentlig ikke så vanskelig å komme på dem. At du evner å stå i problemer, at du har stamina, er imidlertid viktigere enn å ha verdens beste idé. For det som er vanskelig, er å tørre å starte og satse i det hele tatt, og å gjennomføre. Da må du også ha både nødvendig kunnskap og kontakter.

«Husk at det ikke er en sprint, men en maraton», er et sitat han liker å trekke fram.

En annen huskeregel han ofte minner medgründerne sine om, er at alle opplever vanskelige perioder innimellom, men at ikke alle holder ut. 

– Det kan være problemer som krever veldig mye arbeid å løse, og perioder hvor du ikke vet om det vil gå bra. Da skal du tenke på at også konkurrentene vil møte problemer – men at det bare er dere som orker å stå i det. Hvis du klarer å få deg selv og andre til å tro på det, kan det gi motivasjon. 

2. Regn med at ting tar lengre tid – og koster mer

Er det én ting Refsnes har erfart gjennom gründerkarrieren, er det at ting veldig ofte tar lengre tid og koster mer enn du tror.

– Det skjer med én gang du skal involvere andre og samarbeide. Selv erfarne gründere, meg selv inkludert, tar feil når det gjelder tid og kostnader i prosjekter. Da gjelder det å ha en god plan for hva du skal gjøre hvis det skjer. 

3. Vær forberedt på å jobbe mye

Balanse mellom jobb og fritid er viktig for de fleste av oss. Skal du være gründer, må du imidlertid regne med at den balansen må legges til side noen ganger, poengterer Refsnes. 

– Både fordi det er mange oppgaver som skal gjøres, og fordi du har et ansvar som tynger. Er du opptatt av å ikke jobbe veldig mye, er ikke gründerlivet noe for deg. Da er det vanskelig å lykkes.

Arne Refsnes i sort v-ringet t-skjorte.
Skal du lykkes med din nettsatsing må du stå i det, og være villig å jobbe hardt, sier suksessgründeren.

4. Sett sammen et team med like forventninger

Å sette sammen et team av mennesker som tenker annerledes enn deg, er et råd man ofte støter på i gründersammenheng. Det er imidlertid en sannhet med modifikasjoner, mener Refsnes. 

– Det kan selvsagt være en fordel at teammedlemmene har ulike fagområder. Jeg tror imidlertid ikke det er lurt å ha for mange ulike personligheter tidlig i prosessen. Da blir det fort veldig mange diskusjoner, sier han, og legger til:

– Min erfaring er at i en tidlig fase er det viktig at folk i alle fall har de samme forventningene, både til seg selv og andre – særlig når det gjelder arbeidsinnsats.

5. Gi teamet økonomiske insentiver

For at alle på teamet skal bevare motivasjonen, særlig i perioder med mye jobbing, mener Refsnes det er viktig med økonomiske insentiver.

– I bedriftene jeg har ledet, har de ansatte alltid vært eiere, eller det har vært opsjonsordninger. Det tror jeg er veldig viktig, for de fleste er opptatt av egen gevinst. Jeg pleier å si til de andre teammedlemmene at de må regne med å jobbe mer enn åtte timer om dagen – men da skal de bli motivert av at den ekstra innsatsen kan gjøre opsjonene mer verdt.

6. Bruk penger på god kundeservice

Et område som Refsnes erfarer at mange nettbutikker tar altfor lett på, er kundeservice, noe også juryen til Netthandelsprisene har trukket fram

Bruk mer penger på god kundeopplevelse og kundeservice, enn på betalt markedsføring.

Arnulf Refsnes

– God kundeservice har vært et suksesskriterium for mine bedrifter, og er noe jeg er veldig opptatt av. Skal du få tilhengere som heier på deg og din bedrift, kommer det ofte etter en opplevelse med kundeservice som er bedre enn forventet. Det er ofte da man blir en «snakkis». Da handler det både om at responstiden er kort, og om hvor behjelpelige de er, påpeker han. 

Gründeren mener kundeservice er så viktig at det fortjener en mye større post i budsjettet enn det de fleste setter av.

– Jeg mener du bør bruke mer penger på å gjøre kundeopplevelsen og kundeservicen så god som mulig, enn på betalt markedsføring. Det er veldig ofte verdt den ekstra innsatsen og kostnaden. 

Les mer om Netthandelsprisene

Refsnes sitter med i juryen for Netthandelsprisene, en gruppe dyktige fagpersoner med forskjellig spesialkompetanse innen netthandel. De går igjennom svært mange nettbutikker i jakten på Norges beste. Vil du vite hva som kreves for å bli kåret til landets beste nettbutikk?