GJØR EN FORSKJELL 2022 - Kårer Norges smarteste grønne løsning

At vi står midt i en tid med grønn omstilling er merkbart for de fleste. Vi må alle gjøre en forskjell – også rent praktisk. Derfor vier Bring året 2022 til å heie frem alle som setter handling foran ord.

Jurymedlem Elin Nørve (fra venstre), markedsdirektør i Posten og Bring Monica Solberg og jurymedlemmene Colin Campbell og Petter Gulli håper konkurransen vil bidra til økt engasjement rundt løsninger som gjør en forskjell for klimaet. Silje Skjelsvik sitter også i juryen, og holder til i Bergen. Foto: Anita Arntzen.

En jury skal vurdere grønne løsninger som gjør en forskjell. Stort og smått. Vinneren får 150.000 kroner til klimavennlige tiltak i sin bedrift eller videreutvikling av den aktuelle løsningen. Frist for å sende inn nominasjoner er 13. juni.

–  Det nytter ikke å slå seg til ro med å være «best i klassen» lenger. Klimautfordringen er det ingen kan løse alene, sier markedsdirektør i Posten og Bring, Monica Solberg.

Med vårsolen i ansiktet møter hun tre av jurymedlemmene i Bjørvika i Oslo. De jobber alle daglig med bærekraft på ulike måter.

Det går ikke mange minuttene før de snakker i munnen på hverandre om klimatiltak det jobbes med i det norske næringslivet, klimatiltak som virkelig gjør en forskjell, mens fotografen ber dem stille opp foran en av Brings elsykler.

Posten og Bring har nå over to tusen kjøretøy som går på fornybar energi, inkludert mer enn tusen el-kjøretøy og snart over seksti el-lastebiler. Antallet øker stadig.

– Det er summen av alle tiltak som avgjør om vi lykkes, derfor ønsker vi å løfte frem andre inspirerende grønne løsninger som finnes der ute, sier Solberg.

Bring kårer Norges smarteste grønne løsning 2022

  • Nominer en løsning i din bedrift, eller en bedrift du kjenner til, ved å fylle ut skjemaet under. Frist: 13. juni 2022.

  • Et knippe finalister blir presentert i hver sin innholdsartikkel og en video produsert av innholdsbyrået DNX, som blir publisert på dn.no, på bring.no/magasinet og i sosiale medier i løpet av året
  • For å bli finalist må det kunne vises til en løsning som faktisk gjør en forskjell – løsningen må ha en reell effekt og positiv klimapåvirkning
  • Juryen kårer en vinner mot slutten av året. Les mer om juryen nederst i artikkelen
  • Vinneren får 150.000 kroner øremerket til klimatiltak i sin bedrift eller videreutvikling av den aktuelle løsningen

Send inn din nominasjon her

Grønt entreprenørskap

Som en del av konsernet Posten Norge har Bring som mål å bli bransjeledende innen klima og miljø, og har gjort mange konkrete tiltak de siste årene. Det har resultert i en andreplass i årets Sustainable Brand Index innenfor pakke- og logistikkbransjen, hvor de kun ble slått av Posten.

– Vi har i mange år jobbet målrettet med løsninger som gjør en forskjell, og har klart å redusere utslippene våre med 51 prosent siden 2012. Samtidig jobber vi hele tiden med å lære og utvikle oss sammen med resten av det norske næringslivet, sier Solberg.

Nå ønsker logistikkaktøren å bruke posisjonen sin til å trekke frem andre som har kastet seg inn i det grønne skiftet.

– Det vi skal i gang med nå er rett og slett å løfte frem andre bedrifter som har funnet på smarte løsninger for å redusere sitt fotavtrykk.

Gjennom et samarbeid med innholdsbyrået DNX vil Bring dele ut prisen Norges smarteste grønne løsning 2022.  

– Vi har en konsernstrategi som sier at vi skal være den grønneste logistikkleverandøren. Den ambisjonen tar vi på alvor, for vi er jo, som alle andre i vår bransje, en stor del av problemet. Vi ønsker derfor å også være en aktiv pådriver for å bidra til løsningen, blant annet ved å heie frem de beste tiltakene der ute og kanskje inspirere andre til å gjøre liknende tiltak, forteller Solberg.

BRING-SYKKELBUD-I-FARTA-3-PMM-64930- Foto_Aksel_Jermstad

Grønn optimisme

Selv om klimautfordringene Norge og resten av verden står overfor er enorme, er Bring opptatt av å styrke troen på at mange av løsningene faktisk finnes allerede.

– Fremtidsspådommene blir ofte så dystre. Bildene vi får når vi tenker på klimautfordringen er isbreer som raser i vannet, røyk fra svære fabrikker og naturkatastrofer. I stedet for å snakke om hvor ille det kan gå, ønsker vi å vise frem alt det positive som tross alt skjer, forteller hun.

Markedsdirektøren mener grønn omstilling av næringslivet de siste årene har tatt veien fra luftige festtaler til konkrete løsninger som gjør en forskjell over hele landet.

– Det har vært innovasjon på steroider de siste årene. Det er så mange der ute som nå er i gang med å løse oppgavene sine på helt nye måter. Det er en helt utrolig utvikling, og det blir noen ganger borte i alvoret i klimadebatten, sier hun.

Ny_Bring003

Et stort, grønt fellesskap

– En av de viktigste grunnene til optimisme er at næringslivet har snudd om til å se alle forretningsmulighetene som ligger i det grønne skiftet, sier bærekraftsdirektør i Posten og Bring, Colin Campbell.

– Vi har ambisjoner om å vokse med 40 prosent de neste årene. Samtidig skal vi nesten halvere egne utslipp. Når vi kan bevise at utslippene faktisk går ned med vår vekst er det et konkurransefortrinn, og det er dette næringslivet nå har skjønt.

Bærekraftsjefen er likevel rask med å presisere at utslippskutt kun i egen bedrift ikke vil løse klimakrisen. Derfor vil han heller snakke om ambisjonene de har på vegne av hele verdikjeden de er en del av.

– Vi utfordres og motiveres hver dag av våre kunder. Mange av dem er langt fremme på bærekraft. Og vi, på vår side, passer på å inkludere alle våre underleverandører i vår strategi. Det er først når alle går sammen i et partnerskap for å gjøre verdikjeden grønn i alle ledd at vi vil lykkes, sier han.

Hvem blir årets smarteste grønne?

Kåringen ledes av en jury bestående av eksperter på grønn vekst og grønn omstilling.

Juryen ser etter gode, konkrete løsninger som gjør en forskjell for varig endring og som fremmer samarbeid. Finalistene må kunne vise til en reell positiv innvirkning på klimaet.

Om løsningene som blir nominert er en smart robot, en miljøvennlig maskin, en effektiv måte å sortere avfall på eller helt andre ting, vet hverken juryen eller Bring.

– Drømmescenariet er jo å sitte igjen med et knippe finalister av bedrifter, små eller store, som virkelig brenner for dette og synes det er gøy å jobbe med det grønne skiftet. Noen som har funnet inspirerende og kreative løsninger som alle vi andre kan lære av, sier Monica Solberg.

Et knippe finalister vil bli løftet frem gjennom en innholdsartikkel og en video hver som vil bli publisert på dn.no, på bring.no/magasinet og i sosiale medier gjennom året. Mot slutten av 2022 vil juryen kåre én verdig vinner som kan smykke seg med tittelen Norges smarteste grønne løsning 2022.