Mybring
Mybring er vårt digitale selvbetjeningsverktøy for bedrifter - laget for å forenkle din bedrifts logistikkhverdag. På disse sidene finner du artikler som beskriver hvordan du bruker funksjonalitet knyttet til de ulike områdene i Mybring:
Bestilling
I Mybring kan du velge i et stort utvalg av tjenester når du skal bestille transport. Du velger selv om du vil sende til én og én mottaker eller mange mottakere samtidig. Vi tilbyr også bestilling av henting, ulike returløsninger og en rekke nyttige funksjoner som kalkulator, bestillingshistorikk, adressebok, handlekurv og favoritter.
Sporing
Som avsender får du utvidet tilgang til utvidet sporingsinformasjon og flere sporingspunkter. I Mybring velger du om du vil spore én og én sending eller flere sendinger samtidig. Du kan også gjøre endringer på sendinger som er underveis og opprette kundeservicesaker.
Warehousing
Som kunde hos Warehousing får du selvbetjenings-verktøyene i Mybring for en enklere logistikkhverdag. Warehousing gir deg full kontroll og oversikt over dine ordrer, din lagerbeholdning, artikler og dine leveranser. I vår kundeportal kan du enkelt spore salgs- og innkjøpsordre, sjekke status på ordre og lagerbeholdning, opprette og endre en salgsordre, laste ned rapporter og melde inn saker til kundeservice.
Rapporter & Fakturaer
I Mybring kan du velge mellom en rekke rapporter i kategoriene status, kvalitet og avvik, økonomi samt klima og miljø. Du velger selv om du vil ta ut rapporter manuelt eller sette opp faste abonnementer. I tillegg til rapporter finner du også fakturaer og fakturaspesifikasjoner.
Kundeservice
Du kan kommunisere direkte med vår kundeservice via Mybring. I vår kundeserviceløsning ser du alle saker knyttet til ditt kundenummer, uavhengig av om disse er meldt inn på telefon, e-post eller via web. Du kan både opprette, se og laste ned saker, og abonnere på saksoppdateringer.
Administrasjon
Du kan administrere brukere, kundenummer, rettigheter, profilinformasjon, samtykker og API-tilganger i Mybring. I tillegg kan du definere din bedrifts Mybring-navn, laste opp logo, sette opp abonnementer for driftsmeldinger og definere kundenummergrupper.
Mottakerportal
Med den nye sporingsløsningen i Mybring får du en totaloversikt over sendinger som er på vei til din bedrift, samt informasjon om når disse forventes levert. Les mer om løsningen.
Bestilling
-
Vi tilbyr en rekke tjenester for deg som ønsker å sende noe. Er du ny i Mybring og usikker på hvordan du skal velge riktig tjeneste, kan denne guiden være nyttig for deg.
-
Du kan enkelt bestille dine pakker i Mybring. Beregn avtalepris i bestillingsøyeblikket, skreddersy med tilleggstjenestene du ønsker, og bestill raskt opphenting når pakkene er klare.
-
I Mybring kan du effektivt bestille opp til 100 sendinger på én gang. Løsningen er utviklet med fokus på rask bestilling fremfor prisberegning og skreddersøm. Alle våre norske og nordiske pakketjenester (inkludert bulktjenester), både utgående og retur, støttes.
-
Du kan enkelt bestille dine Pakke i postkassen-sendinger i Mybring. Velg tilleggstjenesten Pose på døren for fleksibel levering dersom sendingen ikke får plass i din kundes postkasse.
Slik bestiller du Pakke i postkassen med Pose på døren i Mybring
-
Ved å tilby valgfritt hentested i din nettbutikk via vårt Pickup Point API, gir du mottakerne dine valgfrihet og fleksibilitet. Etter bestillingen er gjennomført i nettbutikken, kan du enkelt bestille sendingen i Mybring.
Slik bestiller du Pakke til hentested med Valgfritt hentested i Mybring
-
Du kan enkelt bestille dine Stykk- og partigodssendinger i Mybring. Beregn hva sendingen vil koste, og legg til de tilleggstjenestene du ønsker. Du holder enkelt oversikt over bestillingene i bestillingshistorikken.
-
Du kan raskt bestille dine bud- og ekspressendinger i Mybring. Vi tilbyr både lokale bud og langdistansebud. Beregn hva sendingen vil koste, og hold enkelt oversikt over bestillingene i bestillingshistorikken.
-
Når du har en Cargo International-avtale, kan du enkelt bestille dine sendinger i Mybring. Beregn hva sendingen vil koste, og last opp nødvendig dokumentasjon etter fullført bestilling.
-
Hvis du sender Business Parcel og PickUp Parcel ut fra Norge, må du fylle ut informasjon om sendingens innhold. Du kan enkelt legge inn denne tollinformasjonen ved bestilling i Mybring.
Retur
-
Med våre løsninger for avsenderbestilt retur kan du selv velge hvordan du ønsker å opprette en retursending. Legg ved returetikett sammen med utgående sending, eller bestill retursendingen separat og send etiketten til avsenderen av returen.
Avsenderbestilt retur i Mybring
-
Med vår løsning for mottakerbestilt retur kan du styre din returlogistikk effektivt og med stor fleksibilitet. Mottaker bestiller enkelt retursendingen selv via en returkode, og du som opprinnelig avsender betaler. Alle våre norske og nordiske pakkereturtjenester støttes.
-
Med vår løsning for mottakerbestilt henting kan du styre din returlogistikk effektivt og med stor fleksibilitet. Mottaker bestiller enkelt henting selv via en avtalekode, og du som opprinnelig avsender betaler. Henting av pakker og Business Pallet i Norge, Sverige og Danmark støttes.
Kalkulator
-
Du kan enkelt sjekke priser og ledetider på dine Stykk- og partigodssending med kalkulatoren i Mybring. Ønsker du å sammenlikne pris mot faktura, er det også mulig å hente frem historiske priser – inntil et år tilbake i tid.
Slik beregner du pris og ledetid for Stykk- og partigods med kalkulatoren i Mybring
Støttefunksjonalitet
-
Uavhengig av om du bruker Mybring Booking eller andre bestillingsløsninger, kan du raskt opprette bulkdokumenter for grenseoverskridende transporter i Mybring. Du holder enkelt oversikt over genererte dokumenter i historikken.
-
Med Mybrings bestillingshistorikk holder du enkelt oversikt over alle bestillinger på din bedrifts kundenummer. Du kan søke opp spesifikke sendinger og se detaljer knyttet til disse, skrive ut etiketter, se siste sporingsstatus og kvitteringssiden.
-
Hvis du bestiller mange sendinger fortløpende, kan det være tidsbesparende å gjøre en felles masseutskrift av etikettene når du er ferdig med å bestille. I Mybrings bestillingshistorikk kan du enkelt skrive ut etiketter for opptil 100 sendinger samtidig.
-
Med Mybrings adressebok effektiviserer du dine bestillingsprosesser ved å raskt slå opp kontakten du skal bruke når du bestiller. Lagre, søk opp, importer/eksporter inn og ut av Mybring og del kontaktene med dine kollegaer.
-
Hvis du ofte bruker samme avsender er det lurt å sette en standard adresse i adresseboken i Mybring. Ved å bruke en standard adresse sparer du tid hver gang du bestiller en sending ved at avsenderdetaljene allerede er fylt ut.
-
Hvis flere Mybring-brukere i din bedrift gjør bestillinger på samme kundenummer, er det lurt å dele kontaktene på tvers av brukere. På den måten kan alle brukerne til enhver tid benytte seg av en oppdatert adressebok.
-
Hvis du administrerer kontakter i to systemer, en i Mybring og en lokalt hos deg, kan du enkelt eksportere og importere kontakter mellom disse systemene.
Slik importerer og eksporterer du kontakter inn og ut av Mybring
Handlekurv og favoritter
-
Hvis du regelmessig bestiller en sending med akkurat samme avsender, mottaker, tjenestevalg og sendingsdetaljer, er det lurt å lagre denne som en favoritt for å spare tid.
-
Handlekurven er tilgjengelig for deg som bestiller med kredittkort i Mybring. Hvis du bestiller flere sendinger fortløpende kan du legge bestillingene i handlekurven etter hvert som du fullfører de. Tilslutt betaler du samlet for alle sendingene.
Sporing
-
Ved å spore dine sendinger i Mybring får du tilgang til mer sporingsinformasjon. All sporingsinformasjonen om sendingen er samlet på ett sted slik at det skal være enkelt for deg å få overblikk og finne det du er ute etter.
-
I Mybring kan du enkelt spore flere sendinger samtidig ved hjelp av et enkelt tasketrykk. På den måten sparer du tid, og får raskt oversikt.
-
I Mybring kan du selv gjøre endringer på en sending som allerede er underveis i vårt transportsystem. Funksjonaliteten støttes for alle våre utgående norske pakketjenester, med unntak av Pakke i postkassen.
-
I Mybring kan du se og opprette kundeservicesaker direkte fra sporingsbildet. Se om det allerede er opprettet kundeservicesaker på sendingen, unngå å lage dubletter og finn raskt informasjonen du trenger for å gi god kundeservice til dine kunder.
Slik ser og oppretter du kundeservicesaker direkte fra sporing i Mybring
-
Hvis en pakke ikke har blitt utlevert som planlagt, kan du enkelt etterlyse denne fra sporingsbildet i Mybring. På den måten sparer du tid og henvendelsen sendes direkte til vår kundeservice.
Dashboard
-
Få oversikten du trenger på en rask og enkel måte gjennom vårt dashboard. Her visualiserer vi informasjonen og transaksjonene som er viktige for din lager- og logistikk.
Ordrebehandling
-
Du kan enkelt opprette ny salgsordre i Mybring som sendes direkte til varelageret for produksjon av ordren.
-
Du kan enkelt opprette flere salgsordrer i Mybring ved å importere Excel-fil, som sendes direkte til varelageret for produksjon av ordrene.
-
Du kan enkelt opprette ny innkjøpsordre i Mybring for å følge opp varemottaket av leveransen hos ditt varelager.
-
Du kan enkelt opprette flere innkjøpsordrer i Mybring ved å importere Excel-fil, som sendes direkte til varelageret for mottak av ordrene.
Lagerbeholdning
-
Du kan enkelt opprette nye artikler til ditt varelager i Mybring slik at du raskt kan planlegge ny vare inn på lager. Så fort en artikkel er registrert på varelageret, vil den være klar for varemottak.
-
Du kan enkelt oppdatere kategori og lagerverdi ved å importere Excel-fil, slik at du kan differensiere lagerbeholdningen og få en god oversikt basert på dine produktkategorier og se hvilken lagerverdi din nåværende beholdning har.
Kundeservice
-
Med vår kundeserviceløsning i Mybring kan du selv opprette saker til Warehousing-kundeservice på en rask og oversiktlig måte når det passer deg. Ønsker du saksoppdateringer på e-post kan du enkelt velge dette.
Slik oppretter du kundeservicesaker for Warehousing i Mybring
Rapporter
-
I Mybring kan du ta ut en rekke rapporter for dine pakke- og godssendinger og få full kontroll over din logistikk. Vi tilbyr ulike rapporter innenfor kategoriene "Status", "Kvalitet og avvik", "Økonomi" og "Klima og miljø".
-
Ønsker du å spare tid i forbindelse med uttak av rapporter i Mybring, anbefaler vi at du setter opp et eller flere rapportabonnementer. Rapportene sendes da automatisk til din e-post så ofte du ønsker.
-
Med Mybrings statusrapporter får du status på dine sendinger: fra forhåndsmeldt til levert til mottaker. Hvilke rapporter som er tilgjengelige for deg avhenger av hvilke kundenummer som er knyttet til din bruker.
-
Med Mybrings økonomirapporter får du oversikt over kostnader knyttet til dine sendinger: beregninger på akkumulert og på sendings-/ordrenivå. Hvilke rapporter som er tilgjengelige for deg avhenger av hvilke kundenummer som er knyttet til din bruker.
-
Med Mybrings kvalitet- og avviksrapporter får du en oversikt over leveringskvalitet og avvik: faktisk utlevert mot forventet leveringstid, og avvik i produksjon - fra manglende forhåndsmelding til returnert til avsender. Hvilke rapporter som er tilgjengelige for deg avhenger av hvilke kundenummer som er knyttet til din bruker.
-
Med Mybrings klima- og miljørapporter får du oversikt over dine sendingers klimaavtrykk. På den måten kan du enkelt hente ut data til dine kunder hvis ber om dette, til intern ISO-rapportering eller andre formål.
-
Med rapporten "Komplett status med fraktkostnader" får du status- og økonomidata i én og samme rapport. På den måten velger du selv hvordan du ønsker å bearbeide dataene på din side. Rapporten er tilgjengelig for norske pakketjenester.
Slik får du full oversikt med "Komplett status med fraktkostnader"-rapporten i Mybring
-
Med rapporten "Ikke hentet på utleveringssted" holder du enkelt oversikt over hvilke sendinger som har ligget lenge på utleveringssted slik at du kan følge opp mottakerne selv og dermed unngå returkostnader og tapte inntekter. Rapporten er tilgjengelig for norske og nordiske pakketjenester.
Slik unngår du returer med "Ikke hentet på utleveringssted"-rapporten i Mybring
-
Dashboardet synliggjør dagens planlagte utleveringer og eventuelle avvik i real time. På denne måten får du raskt oversikt over dine sendinger og kan gjøre proaktive tiltak mot dine kunder ved avvik. Dashboardet er tilgjengelig for norske og nordiske pakketjenester samt gods i Norge.
-
Med oversiktssiden i Mybring får du raskt overblikk over antall sendinger og kostnader i et enkelt visuelt grensesnitt. Oversikten er tilgjengelig for norske og nordiske pakketjenester samt gods i Norge.
Slik får du oversikt over dine volumer og kostnader i Mybring
Faktura
-
I Mybrings fakturaarkiv holder du enkelt oversikt over din bedrifts fakturaer. Du kan selv hente ut PDF-fakturaene og se eventuelle vedlegg knyttet til disse.
-
Med Mybrings spesifiserte fakturarapport får du en detaljert oversikt over din faktura slik at du enkelt kan kontrollere denne.
Dokumentsøk
-
Med Mybrings dokumentsøk kan du raskt finne dokumentene du trenger for å kontrollere faktura, hente ut tolldokumenter for rapporteringer eller andre formål. Dokumentsøk er tilgjengelig for Oljeekspressen- og BCI-kunder i Norge.
Kundeservice
-
Med vår kundeserviceløsning i Mybring kan du selv opprette saker på en rask og oversiktlig måte når det passer deg. Ønsker du saksoppdateringer på e-post kan du enkelt velge dette.
-
I Mybring kan du se, svare på og laste ned kundeservicesakene din bedrift har registrert hos Bring.
-
Med vår kundeserviceløsning i Mybring kan du selv opprette saker til Warehousing kundeservice på en rask og oversiktlig måte når det passer deg. Ønsker du saksoppdateringer på e-post kan du enkelt velge dette.
Slik oppretter du kundeservicesaker for Warehousing direkte i Mybring
Kundeadministrasjon
-
Mybring er vårt digitale selvbetjeningsverktøy for bedrifter, og alle Brings avtalekunder kan opprette en eller flere Mybring-brukere. Er du ikke avtalekunde kan du fortsatt opprette en bruker og betale for dine bestillinger med kort.
-
Hvis din bedrift allerede benytter Mybring kan du enkelt opprette en ny bruker og knytte denne til bedriftens kundenummer. Når du har opprettet en Mybring-bruker kan du enkelt utføre transaksjoner og gjennomføre andre oppgaver i Mybring.
-
Har du behov for andre tjenester kan du selv legge til nye kundenummer i Mybring. Hvis du har en kontaktperson i Bring anbefaler vi å kontakte denne før du setter opp flere kundenummer.
-
Som administrator for et kundenummer kan du enkelt gi tilgang til brukere - enten direkte eller etter forespørsel fra brukeren.
-
Vi anbefaler alle som skal benytte Mybring å ha en personlig bruker. En bruker kan ha forskjellige tilganger til ulike kundenummer. Som administrator i Mybring kan du enkelt opprette og legge til nye brukere på dine kundenummer.
Slik legger du til nye brukere på ditt kundenummer i Mybring
-
I Mybring kan du laste opp din bedrifts logo. På den måten vil logoen eksponeres til dine kunder når de sporer sine pakker - en enkel måte å brande din bedrift på via Posten og Brings brukerflater.
-
Driftsmeldinger for Stykk- og partigods sendes ut separat fra meldingene om pakketjenester. Tilgang til driftsmeldingene administreres av du som er administrator og sendes kun ut på din bedrifts spesifikke sendinger.
Slik abonnerer du på driftsmeldinger for Stykk- og partigods via Mybring
Brukeradministrasjon
-
Din bruker inneholder nyttig informasjon du trenger for å bruke Mybring på en effektiv måte. Ved å holde profilinformasjonen din oppdatert er du sikker på at Mybring alltid fungerer korrekt.
-
I Mybring er funksjonaliteten delt opp i ulike funksjonsområder. Hvis du som bruker trenger tilgang til flere funksjonsområder enn du har i dag, kan du enkelt be din administrator om dette.
-
I Mybring tilbyr vi rapporter via FTP. Med FTP kan du hente ferdige rapporter fra Mybring uten at du må logge inn og laste de ned. Rapportene lastes enkelt rett inn i dine systemer.
-
Driftsmeldinger fra Bring inneholder informasjon om problemer i eller rundt driften som kan påvirke fremsendingstiden på dine pakker. I Mybring kan du sette opp et abonnement på e-post for disse meldingene.
-
De fleste av våre tjenester kan benyttes både direkte i vår webportal og via API. Med API kan du koble dine systemer direkte til Mybring for å bestille eller hente ut data uten å måtte logge inn i vår webportal på mybring.com.
-
Hvis din bedrift har flere kundenummer hos Bring, kan du spare tid med kundenummergrupper. Ved å slå sammen kundenummer i en eller flere kundenummergrupper, får du enkelt et samlet bilde av alle sendingene.